Na návštěvníky Zlatého jablka od 7. srpna čeká další část doprovodného programu 47. ročníku Barum Czech Rally Zlín. Na řadě je přehlídka historických závodních automobilů Star Rally. Zároveň pokračuje výstava nejzajímavějších fotografií z minulých ročníků a zahájena byla fotosoutěž o atraktivní ceny.
Příznivci Barum Rally i v tomto týdnu najdou ve Zlatém jablku něco nového. V přízemí prodejní galerie až do neděle 13. srpna parkují vozy Star Rally, které ve své době patřily na špičku mezi závodními auty. K vidění je například Audi Sport Quattro S1, první Audi s pohonem všech kol a vítěz poháru konstruktérů roku 1984, nebo Škoda 130 RS, která je považována za jeden z nejslavnějších českých soutěžních automobilů. Vystaven je originál, jímž jezdil Pavel Valoušek ze slušovického závodního týmu.
V prvním poschodí prodejní galerie až do konce týdne pokračuje výstava fotografií, které zachycují nejzajímavější okamžiky rally z let 2012 – 2016.
„V běhu už je fotosoutěž na Facebooku Zlatého jablka. Stačí se kreativně vyfotit v rally expozici a fotku nám zaslat. O vítězích rozhodne hlasování na Facebooku,“ vysvětlil ředitel obchodního centra Jiří Kratochvíl. „Mezi hlavní ceny patří let vrtulníkem či spolujízda v závodním Mitsubishi. A zapojit se do soutěže je možné až do 24. srpna.“ Přesná pravidla jsou zveřejněna na webu Zlatého jablka.
V pátek 11. srpna zahajuje prodej fanshop, kde si mohou fanoušci „barumky“ zakoupit nejen vstupenky a permanentky za výhodné ceny, ale i celou řadu upomínkových předmětů s logem rally. Prodejní stánek je otevřený denně od 10 do 20 hodin.
Co bude k vidění příště?
Více k vystaveným vozům:
Audi Sport Quattro S1 (ze Slovenska)
Audi začalo vyrábět model Quattro pro evropský trh koncem roku 1980, čímž se stalo prvním automobilem Audi s permanentním pohonem všech kol Quattro a zároveň prvním automobilem Audi s tímto pohonem a přeplňovaným motorem i průkopníkem s pohonem 4×4 a turbomotorem v rally. Tento typ byl vyroben podle předpisů skupiny B v sezoně mistrovství světa v rallye 1984. Oproti klasickému quattru byl zkrácen, odlehčen a byl zvýšen výkon. Původně měl motor výkon 350 až 400 koní. V roce 1984 Audi dostalo čtyřventilovou technologii, větší turbodmychadlo a zvětšeno bylo i sání vzduchu. Výkon se tak zvýšil na 450 až 550 koní. Nevýhodou Audi byl ale motor umístěný vpředu. To však vyhovovalo Stigu Blomquistovi, který preferoval jízdu smykem. Právě v tomto roce dokázalo Audi zvítězit v poháru konstruktérů a i v šampionátu jezdců.
Škoda 130 RS
Obsah: 1289 ccm | Max. rychlost: 190 km/h
Škoda 130 RS je dosud považována za jeden z nejslavnějších českých závodních a soutěžních automobilů. Tento exemplář je originál jezdce Pavla Valouška z Agro teamu JZD Slušovice.
Auto bylo přímo odvozeno z proslulého kupé 110 R vyráběného v Kvasinách a neslo tovární kód 735. Navazovalo vlastně už na dvojici speciálů 180/200 RS skupiny B5 (1974), na rozdíl od nich ale mělo vyrazit i do Evropy a hlavně na Západ. Nahradilo pak sedany 120 S, které již konkurenci v závodech na okruzích, do vrchu i v soutěžích nestačily. Otcem 130 RS byl bývalý soutěžní spolujezdec a později konstruktér Leo Hnatevič, techniku měli na starosti také Jan Nepomucký, Karel Jabornický (nápravy) a později se na vývoji podílel i závodník Josef Michl (spalovací prostory), byť ve vlastní režii mimo automobilku. Celkem zde bylo zainteresováno na čtvrt stovky lidí. Škoda ctila od uvedení řady MB až do premiéry Favoritu koncepci „vše vzadu“, tedy motor uložený za poháněnou zadní nápravou.
Soutěžní vozy měly ve výbavě rychloměr, otáčkoměr, tlakoměr oleje, teploměr chladicí kapaliny a ukazatel stavu paliva, spolujezdec dostal na starosti dva tripmastery a stopky. Čalounění bylo redukováno na minimum, stejně jako v okruhových verzích. Ty byly pochopitelně pouze jednomístné a postrádaly rychloměr, na okruzích je zbytečný, tam se rychlost zjišťuje podle otáček a zařazené rychlosti. Ve všech vozech si piloti i jejich případní mitfárové hověli v anatomických neseřiditelných laminátových skořepinových sedačkách, později mohli mít alespoň spolujezdci v rallyových speciálech stavitelná opěradla. V žádném případě nechyběl předepsaný hasicí přístroj před řidičem, ani bezpečnostní klec. Nádrž pojala 60 l paliva, hrdlo se nacházelo pod přední kapotou, benzin dodávala do karburátorů dvojice elektrických čerpadel.
Mercedes-Benz 500 SLC Rallye
Rok výroby: 1978 | Počet válců: V8 | Obsah: 4973 ccm | Výkon: 305 HP | Max. Otáčky: 5550 | Max. rychlost: 230 km/h
Unikátní rallyový speciál. S tímto Mercedesem 500 SLC zvítězila posádka Björnwaldegaard-Thorszelius v prosinci 1980 na strastiplné, 5336 km dlouhé Bandama Rallye na Pobřeží Slonoviny. Druhý dojel jeho týmový kolega Jorge Recalde s Nestorem Straimelem. Tímto dvojitým vítězstvím se Mercedes-Benz rozloučil s rally sportem.
V současné době s tímto vozem závodí Aleš Máčala rally historických automobilů, v nichž se umisťuje na předních místech.
Publikováno: 9.8.2017
ZLINECEKCZ © 2016 | daan.estranky.cz
komentáře: 0